شهرآشوب | یادداشت‌های سینا طاهری

یادداشت‌های یک انسان معمولی

شهرآشوب | یادداشت‌های سینا طاهری

یادداشت‌های یک انسان معمولی

درباره بلاگ
شهرآشوب | یادداشت‌های سینا طاهری

من، سینا طاهری، یک انسان معمولی، در این وبلاگ یادداشت‌ها و روزمره‌نویسی‌های خود را با شما به اشتراک می‌گذارم.

۱۱ بهمن ۹۵ ، ۲۳:۳۸

واقعیتی به نام شریف کلاب

شریف کلاب
باسمه تعالی

واقعیتی به نام شریف‌کلاب

نوشته زیر تنها نظرات شخصی راقم سطور، به عنوان شخصیتی حقیقی‌‌ست.

برای نقد شریف کلاب بهتر است ابتدا به گام‌های اولیه آن در جهت تثبیت و سازمانی شدن، اشاره کرد یعنی شروع کار شریف کلاب، به عنوان یک رسانه و کانال خبری تلگرام که هدفش افزایش رفاه خانواده شریف و معرفی و اطلاع‌رسانی رویدادهایی است که در سطح دانشگاه شریف رخ می‌دهد. آنچه بدیهی است و باید در نظر داشت، این است که یک رسانه (( رسانه، به معنای آنچه امروزه از آن در ذهن ما وجود دارد )) نمی‌تواند بی‌طرف باشد. رسانه و مدیا برای حفظ حیات خود و تثبیت برند و نشان در افکار عمومی، باید در بزنگا‌ه‌هایی خاص، از جریان و اتفاقی حمایت کند و یا نسبت به تفکری خاص موضع مخالفت داشته باشد. شریف کلاب به عنوان یک رسانه نباید این ادعا را داشته باشد که بی‌طرف است زیرا این ادعا با ماهیت یک رسانه در تضاد است.
در ماجرای سنوات به‌وضوح شاهد این موضوع بودیم که باشگاه شریف با توجه به اخباری که از این تجمع منتشر می‌کرد، مخالف این حرکت بوده است. اینکه دلیل این مخالفت چه بوده است، سوالی است که باید از طرف باشگاه جواب داده شود. اما این حرکت کلاب و اقدامات بعدی آن در تخریب شورای صنفی دانشجویان، اثر سوئی در پی داشت و آن این بود که اعتماد دانشجویان به شورای صنفی به عنوان نهادی دانشجویی ـ با وجود تمام حرکت‌های غلط آن ـ کم‌رنگ شد.
این بی‌اعتمادی، مسئله‌ای نیست که به راحتی بتوان از آن چشم پوشید. در زمانه‌ای که دانشجو نسبت به مهمترین مسائل بی‌تفاوت شده است، مخالفت و تضعیف حرکتی که هدف آن، احقاق حقوق دانشجو است، حداقل در ظاهر، فعالیتی مخرب و خلاف هدف اولیه باشگاه قلمداد می‌شود.
نکته بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که مونوپولی و تکصدایی رسانه‌ای، امری است زیان‌آور. به این دلیل که  باعث می‌شود که عامل سلیقه در انتخاب موضوعات و نشر آن‌ها و نحوه نشر آن‌ها، بسیار موثر باشد و رسانه تبدیل به بلندگویی برای بیان نظرات عده‌ای خاص شود که البته این نیز مسئله‌ای طبیعی است و مانند نکته‌ای که در ابتدا به آن اشاره شد، جزء اقتضائات یک رسانه است. بنابراین درباره این موضوع نمی‌توان به شریف کلاب خرده گرفت بلکه در حقیقت نوک پیکان انتقاد به سمت سایر فعالین دانشجویی است که چرا نمی‌توانند رسانه‌ای قوی مانند شریف کلاب را راه‌اندازی کنند.
باید به این موضوع نیز اشاره کرد که شریف‌کلاب به عنوان کانال تلگرامی توانست، تمام برنامه‌هایی که در سطح دانشگاه رخ می‌دهند، پوشش دهد. این نکته بسیار مثبتی است. این خبررسانی سریع باعث می‌شود که میزان مشارکت در برنامه‌های مختلف دانشگاه بیشتر شود و هم‌چنین فعالیت‌های مثبت علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شریف، پررنگ شوند. نقش مثبت شریف کلاب در حل بعضی از مشکلات صنفی دانشجویان و پیگیری‌های آن درباره موضوعات مختلف من‌جمله: بازسازی  و تعمیر خوابگاه دختران، حادثه سقوط آسانسور سلف و... نیز بسیار مورد توجه و قابل تقدیر است.
ایده‌های خوبی وجود دارند که پتانسیل بالایی برای اجرایی کردن آن‌ها در باشگاه شریف
(( این بار نه به عنوان کانال تلگرامی بلکه به عنوان یک گروه )) وجود دارد. این گروه می‌تواند بستر مناسبی باشد برای اجرای برنامه‌هایی که سبب رفاه حال دانشجویان می‌شوند.

اما سوال این است: آیا برای اجرایی کردن این ایده‌ها و طرحها، نیاز به ایجاد یک تشکل جدید در سطح دانشگاه است؟ اگر جواب این سوال مثبت است، این احساس نیاز از طرف چه کسانی است و دلایل آن‌ها چیست؟ آیا نمی‌توان این فعالیت‌ها را در سطح یک کانون و گروه پیگیری کرد؟
بیایید این پدیده را بدون هیچ‌گونه نگاه امنیتی و سیاست‌زده بررسی کنیم. با توجه به شناختی که از تیم شریف کلاب وجود دارد، احتمال سیاسی شدن این تشکل در صورت تاسیس، کم است. اما همین احتمال کم نیز بسیار مهم است و باید آن را شدیدا جدی گرفت. به نظر می‌رسد که فضای دانشگاه به اندازه کافی سیاست‌زده است و تاسیس یک تشکل دیگر که بخواهد عقیده سیاسی دیگری را به این فضا تزریق کند، هرگز مفید نخواهد بود.
در فضای امروز دانشگاه که متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که مسئولین به اندازه کافی به تشکل‌ها و فعالین آن‌ها اعتماد ندارند، تاسیس یک تشکل دیگر چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا نباید به فعالین دانشجویی این حق را داد که نسبت به این پدیده مشکوک باشند؟

سوال دیگر که می‌توان پرسید این است که آیا باشگاه شریف گروهی کاملا دانشجویی‌ست؟

برای موفقیت و تثبیت این گروه، باید به سوالات بالا و سوالاتی از این قبیل جواب داده شود. آنچه که مهم است، این است که در حال حاضر، شریف کلاب را نه می‌توان تایید و نه می‌توان رد کرد. هرگونه قضاوت آن نیز، نتیجه خاصی در پی نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد، اکنون بهترین کار این است که در فضایی منطقی و بدون هیچ‌گونه پیشفرض سیاسی خاص، از مسئولین دانشگاه و تیم شریف‌کلاب خواستار شفافیت و پاسخ‌گویی واضح و صریح به سوالات بالا درباره این گروه و اقدامات آن باشیم. بهتر است فعالین دانشجویی و سایر افراد دغدغه‌مند به جای ایجاد جوی هیجانی و غیرمنطقی و به دور از دعواهای تلگرامی و اینستاگرامی، در پی این باشند که با ایجاد دیالوگی منطقی مشکلات پیش‌آمده را حل کنند و در پایان به نظر می‌رسد که بعد از تمام گفت‌وگوها اگر به این نتیجه رسیدیم که شریف کلاب، می‌تواند برای ((دانشگاه و دانشجویان آن)) مفید باشد، با تمام توان از آن حمایت کنیم و اگر به این نتیجه رسیدیم که فعالیت آن برای ((دانشگاه و دانشجویان آن)) مخرب است، با تمام توان در جهت برخورد قاطعانه با این مسئله و مسئله‌های مشابه دیگر، بکوشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی