شهرآشوب | یادداشت‌های سینا طاهری

یادداشت‌های یک انسان معمولی

شهرآشوب | یادداشت‌های سینا طاهری

یادداشت‌های یک انسان معمولی

درباره بلاگ
شهرآشوب | یادداشت‌های سینا طاهری

من، سینا طاهری، یک انسان معمولی، در این وبلاگ یادداشت‌ها و روزمره‌نویسی‌های خود را با شما به اشتراک می‌گذارم.

۲۴ اسفند ۹۵ ، ۱۷:۲۲

تریبون آزاد سیگار

باسمه تعالی

جلسه ارائه گزارش نتایج تریبون سیگار

روز شنبه حوالی ساعت ۳ آقای طوسی، مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی به بنده زنگ زدند. سر کلاس بودم و نتوانستم آن موقع جواب دهم. دو سه ساعت بعد خودم به ایشان زنگ زدم. گفتند که روز دوشنبه جلسه شورای فرهنگی دانشگاه است و قرار است که در جلسه درباره سیگار صحبت شود. گفتند شنیدند که انگار در برنامه تریبون آزاد از طرف دانشجویان حرف‌هایی زده شده که قابل تامل‌اند. گفتند که اگر می‌توانم گزارشی از تریبون یا فیلم آن را تا روز بعد یعنی یکشنبه در اختیار ایشان قرار بدهم.
لازم به ذکر است که من را، رفیق عزیز امیرحسین حاجی شمسایی به آقای طوسی معرفی کرده بودند.

روز یکشنبه مورخ ۲۲/۱۲/۱۳۹۵ ساعت ۲ بعد از ظهر، به دفتر ایشان رفتم. آقای مهندس درویش، مشاور فرهنگی، هم حضور داشتند. جلسه تقریبا نیم ساعتی طول کشید.
برایشان خیلی جالب بود که در برنامه چنین صحبتهایی مطرح شده. برای ما بچه‌های جامعه اسلامی هم که این برنامه را برگزار کرده بودیم، حرفهایی که توسط جکوزنشینان!!! ( اگر نمی‌دانید که جکوز در دانشگاه صنعتی شریف کجاست، اینجا را کلیک کنید ) گفته شد، جالب بودند. حرف‌هایشان نشان می‌داد که کاملا به این سیگار کشیدن و این انفعالی که از آن‌ها می‌بینیم، فکر کرده‌اند. برای تک تک حرکاتشان در ذهن خودشان توجیهی دارند.

یکی از بچه‌هایی که مخالف سیگار بود، پشت تریبون به این نکته اشاره کرد که آقا! خانم! از ما انتظار نمی‌رود که اخلاق را با سیگار کشیدن زیر سوال ببریم. ( یک همچنین منظوری مد نظرش بود، دقیقش را متاسفانه یادم نمی‌آید. در کل فحوای کلامش این بود که سیگار کشیدن شما به نحوی هنجار شکنی است که از نخبگان شریفی انتظار نمی‌رود. از همان حرف‌های آرمانی ;) ) جوابی که شنید چه بود؟ افرادی که حاضر بودند، گفتند که هیچکس نباید از ما انتظار امر اخلاقی داشته باشد. همه از ما به عنوان دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف یک مهندس خوب می‌خواهند. خب باشد. ما خوب ریاضی حل می‌کنیم. خوب فیزیک حل می‌کنیم. اما هیچ‌کس نباید از ما انتظار داشته باشد که مثلا دینی ما هم خوب باشد یا در امور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و... هم صاحب‌نظر باشیم.
این حرف به نظرم گُل صحبت‌هاییست که در این برنامه زده شد. پشت این حرف، یک درد عمیق است برای کسانی که ادعای فعالیت دانشجویی دارند و برای کسانی که می‌اندیشند :))))))) باشد که پند گیریم.

من تمام این حرف‌ها را به سمع آقایان طوسی و درویش رساندم. در پایان هم مطالبه اصلی که در این برنامه مطرح شد را گفتم.

تنها مطلبی که سیگاری‌ها آن را تمام و کمال می‌پذیرند این است که سیگار کشیدن آن‌ها مزاحم دیگران است. این نکته در تریبون مطرح شد. جواب این بود که در همه جای دنیا و در همه مکان‌های عمومی مکانی وجود دارد به نام smoking room. می‌گفتند که در دانشگاه هم اتاق سیگار تاسیس کنید. ما می‌رویم و آن‌جا سیگار می‌کشیم. البته خیلی‌هایشان هم نظرشان این بود که جکوز اتاق سیگار ما باشد که البته این منطقی نیست :)
به نظر می‌رسد ایجاد اتاق سیگار در دانشگاه می‌تواند مزایا و معایب زیر را داشته باشد.

عیب اول) با تاسیس اتاق سیگار در دانشگاه، سیگار کشیدن کاملا قانونی می‌شود به این معنا که استعمال دخانیات در دانشگاه دیگر هنجارشکنی محسوب نمی‌شود. این عیب به نظرم قابل چشم‌پوشی است. چون استعمال دخانیات در دانشگاه آنقدر رواج پیدا کرده که دیگر قانونی بودن یا نبودن، هنجار بودن یا نبودن، کم‌کم معنای خود را برای آن از دست داده است. برای مثال سیگار کشیدن در دانشگاه شده است مثل قلیان کشیدن در پارک‌ها و در جمع‌های خانوادگی !!!

عیب دوم) تاسیس اتاق سیگار برای دانشگاه هزینه دارد. هزینه‌ای که باید از جیب کردیت و اعتبار و برند دانشگاه پرداخته شود. اگر در دانشگاه صنعتی شریف اتاق سیگار تاسیس شود، با دو نوع برخورد مواجه می‌شویم:
برخورد اول: دانشجویان سایر دانشگاهها نیز می‌خواهند که در دانشگاه آن‌ها این مکان تاسیس شود. الگوی آن‌ها کیست؟ دانشگاه صنعتی شریف!!! در چه زمینه‌ای؟ آزادی استعمال دخانیات در محیط دانشگاه!!! کمی برای اعتبار دانشگاه هزینه دارد؟ درست نمی‌گویم؟
برخورد دوم: وامصیبتا! وا اسلاما! وافرهنگا !!! این چه مصیبتی است؟؟؟ در قطب علم و صنعت کشور اتاق سیگار ایجاد شده است؟؟؟ این چه زمانه‌ای است؟؟؟ برای نخبگان مملکت اتاق سیگار ساخته‌اند. این دولت دارد چه بلایی سر جوانان ما می‌آورد؟؟؟ این چه وضعش است؟؟؟ چرا دارند این کارها را برای جوانان تسهیل می‌کنند؟؟؟
برند دانشگاه با خاک یکسان می‌شود
;)))

فایده اول) برخورد حراست دانشگاه با افراد سیگاری می‌تواند بسیار جدی‌تر شود. زیرا حجت بر آن‌ها تمام شده. دیگر حق نخواهند داشت که در محیطی به غیر از اتاق سیگار، سیگار بکشند. چرا داری این‌جا سیگار می‌کشی؟ مگر محیط مخصوص برای این کار نساخته‌اند؟ چرا قانون را زیر پا می‌گذاری؟

فایده دوم) فرضش را بکنید که می‌خواهید برای اولین بار در دانشگاه سیگار بکشید. برای این کار باید به یک اتاق خاصی وارد شوید. تجربه به من ثابت کرده که دانشجویان شریف از وارد شدن به اتاق جدید می‌ترسند. فرقی هم نمی‌کند که چه اتاقی باشد. می‌خواهد اتاق بسیج باشد یا انجمن یا جامعه یا اتاق سیگار!!!
خودتان را بگذارید جای همان کسی که می‌خواهد برای اولین بار سیگار بکشد. فکرش را بکن، برای اینکه سیگار بکشم باید بروم در یک اتاق خاص در فلان جای دانشگاه. حالا اگر آنجا سیگار نکشم چه؟ مثلا بروم در همان جکوز سیگار بکشم. چه اتفاقی می‌افتد؟ حراست شدیدا اذیتم می‌کند.
ترس دیگرتان چیست؟ به شما برچسب می‌خورد. همه ما از برچسب خوردن هراس داریم، این‌طور نیست؟ آن هم چه برچسبی... کسی که وارد اتاق خاصی می‌شود و سیگار می‌کشد.

فایده سوم) حالا فرض کنید که شما دختر هستید و می‌خواهید سیگار بکشید. همین دلایل بالا را در نظر بگیرید. به نظرم شدت ترسناک بودنشان صد برابر می‌شود :)

من درباره فواید و معایب بالا با آقای طوسی و آقای درویش صحبت کردم. قرار شد که این صحبت‌ها در جلسه روز دوشنبه شورای فرهنگی مطرح شود. آقای طوسی درباره فیلم برنامه پرسیدند. نظر هر دویمان این بود که با توجه به اینکه شاید افرادی که پشت تریبون صحبت کردند، راضی نباشند فیلم صحبت‌های آن‌ها را پخش کنیم، بهتر است که فیلم در شورای فرهنگی پخش نشود.

به هر حال معضلی مثل استعمال دخانیات در دانشگاه، مسئله‌ای نیست که بتوان آن را به این سادگی‌ها حل کرد. کار فکری بسیار می‌خواهد و همت جدی... خیییلییی جددددی!!!

*اگر می‌خواهید درباره برنامه تریبون آزاد دانشگاه صنعتی شریف بدانید، اینجا ( کانال تلگرامی برنامه تریبون آزاد شریف ) را کلیک کنید. هم‌چنین عکس‌هایی از این برنامه در کانال تلگرامی بارگذاری شده. امیدوارم که نظرات دوستان عزیز و خوانندگان این مطلب را درباره این موضوع یعنی استعمال سیگار و دخانیات در دانشگاه بدانم.
همین الان هم مصاحبه دکتر حسینی با روزنامه شریف را خواندم. به صراحت گفته‌اند که با تاسیس جایی برای سیگار در دانشگاه، مخالف هستند. البته گفته‌اند که این نظر شخصی‌شان هست. برای خواندن این مصاحبه اینجا  را کلیک کنید. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی